Jak otec od rodiny 5000km za sezónu najel...

dubna 22, 2020

5290 km za jednu sezónu? Pro někoho je to možná málo, ale pro mě, co by otce tří malých dětí pracujícího na plný úvazek, to dlouhá léta byl nereálný sen, ba dokonce sci-fi.

Předchozí sezóny jsem se plácal kolem dvou a půl tisíce km, tak jak to, že je z toho najednou dvojnásobek?

Čtěte dál a dozvíte se to. A doufám, že to i vám pomůže přiblížit se k vašim vysněným cílům...

Cestou z práce...

Našel jsem si práci dál od domu


Respektive práce si našla mě. Ale rozhodování to nebylo jednoduché.

Měl jsem práci, která mě bavila, ve svém živlu - cyklistice. Navíc jen pár kilometrů od domu. Spousta lidí by mohla závidět... Byla ale časově náročná. Vracel jsem se pozdě domů k rodině a přes to, že jsem pracoval s koly, paradoxně jsem neměl moc času na nich jezdit. 

Naskytla se mi možnost jiné práce, díky které bych trávil více času s rodinou, ale 20 km od domu. Přes to, že si moje okolí ťukalo na čelo, tuto práci jsem přijal i s vidinou naskakujících kilometrů při dojíždění na kole.

A skutečně! Když jsem jel do práce na kole 3x v týdnu, tak jen na dojíždění mi za měsíc naskočila na tachometru pětistovka, a když jsem pak o víkendu vytáhl enduro, tak jsem měl radost, jak mi to krásné šlape... 

Chápu, že ne každý hned bude hledat jiné zaměstnání. Dojíždíte-li do práce jen kousek, zkuste jít občas o hodinku dřív spát, ráno si o hodinku přivstat a cestu do práce trochu natáhnout. Věřím, že se vám to zalíbí, stane se z toho pravidlo a kilometry začnou přibývat i vám.

Cestu z práce si občas střihnu i terénem a nešetřím se!!!

Nic není zadarmo!


Kilometry mi sice začaly naskakovat, ale bylo tu něco, s čím nebylo snadné se popasovat. 

Má nová práce byla fabrika, kde pracovní doba začínala v 6:00, a abych dorazil včas a ještě si stihl dát sprchu, musel jsem vstávat ve 4:00. Ale i na to se dá zvyknout. Začal jsem o to dříve chodit spát. Rozhodně mi to stálo za to!

Po cca roce přišla další neodolatelná nabídka zaměstnání a navýšení porce pracovních kilometrů z 20 na 33 za jednu jízdu. To znamená, že když vše klapne, jak má, tak se 2-3x v týdnu vrátím z práce před čtvrtou hodinou odpolední se 66 km v nohách. No není to paráda?

Co už ale taková paráda není, že s prodloužením trasy jsem musel posunout také budík, a to na 3:30!!! Je to mazec, ale i to se dá, když chodím včas spát.

...no coment... :-D

O víkendu pro zábavu


Né, že by mě dojíždění do práce na kole nebavilo, ale je to napůl z povinnosti, a tak trochu z nouze ctnost. Nicméně za ty kilometry jsem velmi vděčný a díky z nich získané kondici si více užívám ježdění na endurku, když se na něj dostanu...

A to je víceméně jen o víkendech nebo dovolené. Z 90% to pak jsou vyjížďky kolem dvou a půl hodiny "okolo komína" v době, kdy to nejméně naruší chod rodiny. Zbylých 10% jsou výlety do nejbližších trailcenter, či nějaký závod. Závody byste u mě ale každý rok napočítali na prstech jedné ruky.

o víkendu ,,za komínem´´
V roce 2019 jsem poprvé absolvoval legendární závod Rellye Sudety


Jezdím celoročně


Teda téměř celoročně. Ale málo co mě zastaví.

Největší nepřítel cyklisty je podle mě vítr, a tak koukám na předpovědi a ve velmi větrných dnech nechávám kolo doma. Nevyjíždím také pokud napadne větší množství sněhu, ale to už se v posledních letech moc nestává. 

Rozhodně mi nevadí déšť ani nízké teploty. Když se člověk na kolo dobře oblékne, tak se zahřeje, neprofoukne a nepromokne. Díky tomu jsem jezdil i v teplotách pod -10°C. A když jedete zasněženou zmrzlou krajinou po suché silnici, kolem ticho, to je prostě nádhera!

Navíc si myslím, že ježdění v extrémních podmínkách posiluje imunitu.

Miluju extrémní podmínky! Bývají z toho silné zážitky...
Stačí se dobře obléknout, nasadit blatníky a ani déšť mi nevadí.

Mých 5000 km v číslech


  • za rok 2019 jsem najel celkem 5290 km
  • z toho 4168 km na silničním kole a 1122 km na horském kole
  • celkově jsem na kole strávil 25 dní a 12 hodin
  • pouhých 714 km jsem najel ve dnech volna a na závodech
  • za zbylých 4575 km vděčím cestám do práce a zpět
  • ovšem kvůli tomu mě 102 budíčku probudilo ve 4:00 či dříve
  • při ceně 3 Kč/km bych za dopravu do práce ušetřil ročně 13 725 Kč, to je například 3,7 ročních kupónů na MHD v Praze
  • nastoupal jsem tolik metrů, jako kdybych 9,6 x vyjel na Mt. Everest, tedy 85 030

Co dodat?


Celé to zní asi trochu šíleně, ale mě to tak za mojí situace opravdu vyhovuje. Dovedu si představit, že bych stejnou porci kilometrů najel na jarním zájezdu na Mallorce a při prodloužených víkendech a dovolených ve velkých evropských trailcentrech. Jsem ale normální táta od normální rodiny, který musí normálně pracovat na plný úvazek, a tak jako většina lidí musím hledat kompromisy.

Na brzké vstávání se dá zvyknout. Stačí začít chodit dříve spát. Navíc jde jen o dva až tři dny v týdnu. A když se pak bavím s lidmi kolem sebe, kteří mě mají za blázna, tak zjišťuji, že často spím více, než oni. Mnozí se potřebují do noci koukat na televizi, na své oblíbené seriály, nebo jen brouzdat po internetu. Nemohu říct, že to bych já nikdy nedělal, ale snažím se to omezovat a ušetřený čas strávím radši v brzkých ranních hodinách na kole.

Letos to mám na 5000 km, zase dobře rozjeté. A jak mi kilometry přibývají můžete sledovat na mém profilu v aplikaci STRAVA a třeba mě zkusit trumfnout! ;-)

Je to radost, jezdit do práce na kole!



A jak to máte vy? Jezdíte do práce na kole? Hledáte možnosti, jak co nejčastěji provozovat své oblíbené aktivity? Napište to mně i všem čtenářům dolů do komentářů. Tipů není nikdy dost!


Mějte se krásně

Váš Cyklotáta













You Might Also Like

2 komentářů

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Klobouk dolů před takovými kilometry. To já jsem nenajela ještě za celou dobu, co jezdím na kole :-D . S přítelem sice také jezdíme, ale spíš jen tak rekreačně. Letos na jaře koupil na auto nosič kol a chtěl by jezdit víc, tak jsem zvědavá, jak dlouho nám toto nadšení vydrží :-D .

    OdpovědětVymazat