Moje cyklistická KPZ

srpna 18, 2019


Ahoj sportovci,

jak jste na tom letos s defekty na kole? Já už jich za sebou zase pár mám, ale letos jsou to zatím naštěstí jen drobnosti. Zato loni mě jich potkalo víc než dost a nešlo jen o píchlé nebo procvaknuté duše. Povedlo se mi také přetrhnout řetěz a ulomit patku přehazovačky. Takové vyjížďky, na které se mnohdy těším i několik týdnů, mají být odreagováním a zábavou a ne špatným snem... Proto jsem si vytvořil takovou svoji cyklistickou KPZ, aby už mě nikdy nic podobného nepřekvapilo a každý defekt jsem byl schopen vyřešit v terénu a pokračovat v zábavě.

Vleze se to tam, nebo nevleze?

KPZ?

Věřím, že všichni vědí o čem je řeč, ale pro jistotu: jedná se o zkratku "krabička poslední záchrany".
Z názvu je více než jasný účel takové krabičky. Wikipedie o KPZ praví:

 ,,Tento koncept poprvé představil Jaroslav Foglar v článku uveřejněném 12. 10. 1935 v Mladém Hlasateli. Této myšlenky se brzy ujali čeští skauti a KPZ se tak stala předepsanou částí výbavy v mnoha skautských oddílech." Zajímavé, že?

Co jsem si do své cyklistické KPZ zabalil já?

Duše, lepení, pumpička

Jedním z nejčastějších defektů je jednoznačně propíchnutá nebo procvaknutá duše. Na tuto situaci je většina cyklistů dobře připravena.

Příznivec bezdušového systému by neměl vyjíždět bez opravných knotů. A i v tomto případě doporučuji rezervní duši a pumpičku vozit s sebou, protože "mlíko" ani knoty nemusí zachránit vše, a pak je potřeba nasadit starou dobrou klasiku...

Další variantou nafouknutí kola po defektu můžou být bombičky se stlačeným vzduchem. Přiznám se, že jsem to ještě nezkusil, ale chystám se na to, tak potom o svou zkušenost třeba článek doplním.

Duše, lepení a pumpička je naprostý základ. Pro jistotu duši balím do pruhu starého hadru, aby se od ostatních věcí neprodřela.

Multifunkční nářadí a rychlospojka na řetěz

To si myslím, že je ve výbavě většiny cyklistů také standard. Kromě šroubováků a imbusů, případně torxů, by každá sada měla obsahovat i nýtovačku na řetěz a centrovací klíč.

Nýtovačka řetězu a rychlospojka

Tyto 2 věci jsem hodně postrádal při jednom z mých nočních výletů, kdy mi praskl řetěz uprostřed lesa. Nýtovačkou bych jednoduše odnýtoval prasklý článek řetězu, nahradil ho rychlospojkou a pokračoval bych v dobrodružství.

Tehdy mé velké štěstí bylo, že se mi to stalo "jen" 7 km od domu.

Centrovací klíč

...se pak může hodit, když vám praskne drát, nebo když se vám kolo rozcentruje náročností terénu nebo jen stářím výpletu. S rozcentrovaným a vibrujícím kolem může být jízda pěkně nepříjemná.

Malé, ale šikovné... :-)


Patka přehazovačky

Tento díl, o kterém možná ani mnozí neví, že ho na kole mají, a že se dá snadno vyměnit, Vám může zachránit třeba Vaši drahou vytouženou cyklodovolenou. A nebo jen cestu z práce, při které si plánujete vyčistit hlavu. Sám jsem se o tom na vlastní kůži přesvědčil, když jsem přejížděl nevinně vypadající větev, která se mi namotala do přehazovačky a bylo to. Patka splnila svůj účel! Praskla, aby se nezničila přehazovačka, ale já měl zkažený výlet, protože jsem neměl náhradní.


Lanko přehazovačky/brzdy

Místa moc nezabere, váží jen pár gramů, prasknout může, tak proč ho nemít s sebou? A pokud je vaše kolo vybaveno mechanickými, lankem ovládanými brzdami, doporučuji přihodit i to.

Stahovací pásky

Cože? Ano! Schválně se podívejte na co všechno se mohou na kole hodit a pár si jich pro jistotu také přibalte.



Kam s tím vším?

Mě se zalíbila varianta technického bidonu, nebo-li toolboxu, umístěného v košíku na rámu . Tam o něm nejméně vím, netíží mě a nepřekáží. Kam ho ale umístit, pokud máte rám jen s jedním košíkem, ve kterém máte bidon s pitím?

Spousta cyklistů jezdí s batůžkem a tam se toho vejde spousta. Já už jezdím s batohem jen do práce. Na vyjížďky a závody už vyrážím jen s ledvinkou, kam se mi vejde vše potřebné, včetně toolboxu. Na enduro kole pak mám velkou těžkou duši vlepenou v rámu kola. Další dobrou variantou, kterou se teprve chystám vyzkoušet, může být podsedlová brašna. Tím bych mohl ještě nějakou hmotnost přesunout ze svých zad na kolo.

Při jízdě o tom ani nevím...
...tady už trochu jo, ale je to stále praktické... :-)
Tady těžká freeridová duše ničemu nevadí.


Pár dalších drobností

Toolbox už je vcelku naditý, ale stále je tam pár vzduchových kapes, kam by se mohlo vejít pár dalších drobností, které by se mohly hodit. Například menší klubíčko lepící pásky, "pár kaček", trocha cukru pro případ energetické nouze - u mě je to hroznový cukr, o který se můžu podělit i s ostatními. Nakonec jsem dovnitř vecpal ještě pár náplastí...

Co by se tam tak ještě mohlo vejít?

Jak jste na defekty připraveni vy?

A co vy? Jste vybaveni na každou situaci? Necháte se inspirovat, nebo máte nějaké ještě lepší vychytávky? Budu Vám vděčný za každou reakci nebo tip, jak tuto KPZ ještě vylepšit.


Mějte se krásně

Váš Cyklotáta



You Might Also Like

0 komentářů